• #1: ‘Doe die plank in het gat, we stoken niet voor de vogels’

Door: Henny van der Heijden – Product Manager bij Celdex

Mijn vader zei vroeger tegen mij “Doe die plank in het gat, we stoken niet voor de vogels”, en eigenlijk had hij nog gelijk ook. Als die plank (de deur) er niet in zat kwam er ontzettend veel kou naar binnen. Maar zelfs als de deur dicht was kwam er nog veel tocht uit de brievenbus. Hoe bestaat het dat dit anno 2021 nog steeds zo’n groot lek is.

De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteedt aan luchtdicht bouwen en mede door de BENG-eisen die dit jaar van kracht zijn geworden is dit echt cruciaal geworden bij het bouwen van woningen. Er wordt van alles aan gedaan om woningen zo luchtdicht mogelijk te maken. Toch zijn er tot op de dag van vandaag nog veel luchtlekken in een woning die totaal vergeten worden. Zo is er de brievenbus in je voordeur, stiekem het grootste tochtgat in je woning.

Lek als een mandje

Tijdens luchtdichtheidsmetingen in het land viel mij op dat er met voordeuren iets bijzonders aan de hand is: Ze zijn niet zo dicht als je denkt! Toen ik vroeg waarom de blower-door-ventilator in de voordeur gezet werd (in een draairaam kan namelijk ook), kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. De brievenbussen, slotplaten en inbraakwerende scharnieren bleken dusdanig veel invloed op de luchtdichtheid van de woning te hebben, dat de scherpe Qv10 eisen vaak niet gehaald werden. Dan kan je luchtdicht bouwen wat je wilt, maar als dit soort ‘simpele’ luchtlekken niet worden aangepakt wordt het een uitdaging om aan  de nieuwe eisen te voldoen. Het vreemde is dat het advies van wind- en waterdichte opdekscharnieren en meerpuntssluiting beslag aardig is ingeburgerd. Zelfs stapeldorpels krijgen we inmiddels 600 Pa wind- en waterdicht. Maar ik kon zelf helemaal niets vinden over een luchtdichte briefplaat, een gat in de markt dus!

De oplossing

Als productmanager bij een fabrikant van afdichtingsproducten zag ik hier dé oplossing. Na wat onderzoek heb ik contact opgenomen met het bedrijf AMI, Nederlands grootste en bekendste producent van deurbeslag. Ik legde het probleem bij ze neer en vroeg waarom ze geen luchtdichte brievenbussen in hun assortiment hebben. AMI was bekend met dit signaal uit de markt, maar ze hadden tot dusver nog niet de juiste oplossing gevonden. Dit was het begin van een prettige samenwerking tussen Celdex & AMI. Het ontwikkelingsproces was gestart en de lat werd meteen al indrukwekkend hoog gelegd.

Luchtdichte briefplaat AMI
Luchtdichte briefplaat AMI

De nieuwe briefplaat moest:

  1. Cradle to cradle blijven
  2. Voor renovatie en nieuwbouw bruikbaar zijn (bij renovaties wordt vaak geen deur vervangen)
  3. Vastgestelde binnen- en buitenafmetingen hebben
  4. Luchtdicht zijn (onafhankelijk getest)
  5. Slagregendicht zijn (onafhankelijk getest)
  6. Zelfde montage hebben als de standaard briefplaat
  7. Functioneel zijn (de postbode moet hem wel kunnen bedienen)
  8. Een concurrent worden van de postbus aan de muur

Het werd al snel duidelijk dat er een nieuw ontwerp gemaakt moest worden van het binnenwerk van de briefplaat. Dit omdat de bestaande briefplaat niet luchtdicht te krijgen was.

Als expert op het gebied van luchtdicht bouwen, was ik blij input te kunnen geven aan deze nieuwe ontwikkeling. Na een traject van ontwerpen, testen, aanpassen, nog een keer testen, finetunen en nog meer testen, is dit nieuwe product marktklaar en wordt het sinds december 2020 verkocht.
Aan de briefplaat is een manchet van Pre-Seal Soft toegevoegd. Dit product is dun, luchtdicht en zeer flexibel. Het moet natuurlijk wel de kleine oneffenheden in een deur blijven dichten en de briefklep isoleren.

Briefplaat voorzien van Pre-Seal Soft
Briefplaat voorzien van Pre-Seal Soft

‘Pa, we stoken niet meer voor de vogels, want er is nu een oplossing voor ‘het grootste tochtgat’ in je woning.’

Teamwork

Door middel van deze samenwerking tussen Celdex & AMI is er een mooi luchtdicht product op de markt gezet die is toegevoegd aan onze almaar groeiende lijst van luchtdichte Dichtgarant oplossingen. Ook AMI is blij met deze samenwerking:

‘Bij de innovatie van onze briefplaatserie waren wij, AMI, op zoek naar een partner met kennis van zaken op het gebied waar AMI dat tekort kwam. Met dezelfde positieve mindset begon de samenwerking tussen Celdex en AMI aan de innovatie van de AMI briefplaat. Vanaf het begin af aan hebben wij samen rond de tafel gezeten om het product zo goed mogelijk te vernieuwen. Wij zijn dan ook erg trots op deze fraaie samenwerking met Celdex om samen onze producten zo succesvol mogelijk uit de test te laten komen bij de praktijktest bij SHR testinstituut’.

Ervaar jij ook een probleem met luchtlekken in je woning? Leg je probleem aan ons voor en wij bedenken samen een passende oplossing! Neem nu contact met ons op!

03.02.2021