Door: Henny van der Heijden – Product Manager bij Celdex
De laatste jaren wordt er steeds meer aandacht besteedt aan luchtdicht bouwen en mede door de BENG-eisen die dit jaar van kracht zijn geworden is dit echt cruciaal geworden bij het bouwen van woningen. Er wordt van alles aan gedaan om woningen zo luchtdicht mogelijk te maken. Toch zijn er tot op de dag van vandaag nog veel luchtlekken in een woning die totaal vergeten worden. Zo is er de brievenbus in je voordeur, stiekem het grootste tochtgat in je woning.
Lek als een mandje
Tijdens de luchtdichtheidsmetingen in het land viel mij op dat er met voordeuren iets bijzonders aan de hand is: Ze zijn niet zo dicht als je denk! Toen ik vroeg waarom de blower-door-ventilator in de voordeur gezet werd (in een draairaam kan namelijk ook), kwam de spreekwoordelijke aap uit de mouw. De brievenbussen, slotplaten en inbraakwerende scharnieren bleken dusdanig veel invloed op de luchtdichtheid van de woning te hebben, dat de scherpe Qv10 eisen vaak niet gehaald werden. Dan kan je luchtdicht bouwen wat je wilt, maar als dit soort ‘simpele’ luchtlekken niet worden aangepakt wordt het een uitdaging om aan de nieuwe eisen te voldoen. Het vreemde is dat het advies van wind- en waterdichte opdekscharnieren en meerpuntssluiting beslag aardig is ingeburgerd. Zelfs stapeldorpels krijgen we inmiddels 600 Pa wind- en waterdicht. Maar ik kon zelf helemaal niets vinden over een luchtdichte briefplaat, een gat in de markt dus!
De oplossing
De nieuwe briefplaat moest:
- Cradle to cradle blijven
- Voor renovatie en nieuwbouw bruikbaar zijn (bij renovaties wordt vaak geen deur vervangen)
- Vastgestelde binnen- en buitenafmetingen hebben
- Luchtdicht zijn (onafhankelijk getest)
- Slagregendicht zijn (onafhankelijk getest)
Het werd als snel duidelijk dat er een nieuw ontwerp gemaakt moest worden van het binnenwerk van de briefplaat. Dit omdat de bestaande briefplaat niet luchtdicht te krijgen was. Als expert op het gebied van luchtdicht bouwen, was ik blij input te kunnen geven aan deze nieuwe ontwikkeling. Na een traject van ontwerpen, testen, aanpassen, nog een keer testen, finetunen en nog meer testen, is dit nieuwe product marktklaar en wordt het sinds december 2020 verkocht.
Aan de briefplaat is een manchet van Pre-Seal Soft toegevoegd. Dit product is dun, luchtdicht en zeer flexibel. Het moet natuurlijk wel de kleine oneffenheden in een deur blijven dichten en de briefklep isoleren.
Teamwork
Door middel van deze samenwerking tussen Celdex & AMI is er een mooi luchtdicht product op de markt gezet die is toegevoegd aan onze almaar groeiende lijst van luchtdichte Dichtgarant oplossingen. Ook AMI is blij met deze samenwerking:
‘Bij de innovatie van onze briefplaatserie waren wij, AMI, op zoek naar een partner met kennis van zaken op het gebied waar AMI dat tekort kwam. Met dezelfde positieve mindset begon de samenwerking tussen Celdex en AMI aan de innovatie van de AMI briefplaat. Vanaf het begin af aan hebben wij samen rond de tafel gezeten om het product zo goed mogelijk te vernieuwen. Wij zijn dan ook erg trots op deze fraaie samenwerking met Celdex om samen onze producten zo succesvol mogelijk uit de test te laten komen bij de praktijktest bij SHR testinstituut’.